HOE DUURZAAM ZIJN WE NOU EIGENLIJK?

Is dit een taak voor de overheid, bedrijven of moeten we dit vooral samen doen?

Onze wereld is snel en dynamisch (helaas nu wat minder). Je knippert een paar keer met je ogen en de dag is alweer voorbij. Wat heb je die dag gedaan? Werken, sporten, studeren, boodschappen, uiteten en de dag is alweer voorbij. In alle roes bestel je ook nog wat nieuwe kleding of een nieuwe lamp voor thuis.

Als we inzoomen op jouw dag zien we dan momenten waarop je duurzamer had kunnen zijn? Afval scheiden, met de fiets naar je werk of universiteit, vegetarisch eten of je lamp toch inNederland kopen in plaats vanuit China laten komen? Vaak staan we niet stil bij het feit dat de dingen die we dagelijks doen niet altijd goed zijn voor het milieu.

Kunnen we daarin bewuster worden? Is dit een taak voor de overheid, bedrijven of moeten we dit vooral samen doen?Krijgen we als consument genoeg keuzes om duurzamer te leven. Worden we bewustgemaakt hoeveel we uitstoten en zijn er alternatieven?

Neem bijvoorbeeld kleding. Volgens onderzoek van Milieu centraal kopen we gemiddeld tussen de 20 en 40 kledingstukken per jaar. Het produceren en het transport van deze kleding zorgt jaarlijks voor zo’n 320 kilo CO2 uitstoot per persoon. Mocht je deze kleding ook nog wassen komt er weer 130 kilo CO2 uitstoot per jaar bij. Als je eenpakket besteld zorgt dit voor gemiddeld 3 gram CO2 uitstoot. Dit is alleen het deel van het distributiecentrum naar jouw huis. Mocht je dan niet thuis zijn wordt jouw pakket ook nog eens “dubbel” bezorgt en wordt het naar een afhaalpunt gebracht.

Voor de beeldvorming. Als je 3 maanden vegetarisch eet zal er 212 kilo CO2 worden bespaard. Een ander mooivoorbeeld wat je steeds vaker ziet is vintage winkels. Kleding die vaak eenpaar keer gedragen is, wordt vervolgens verkocht aan iemand die hier nog jaren blij mee is. Consumenten kiezen steeds meer bewust voor vintage spullen om uitstootte besparen.

Maar waar vind je nou eigenlijk de informatie over uitstoot of over hoe duurzaam jouw product is? Als ik in de supermarkt ben geweest, hoeveel CO2-uitstoot zit er dan in mijn tas? Het is voor de consument moeilijk om zich bewust te worden van zijn of haar uitstoot, omdat het vaak nog onbekend is hoeveel je uitstoot en hoeveel je kunt besparen met het consumeren van bepaalde producten of gebruiken van bepaalde diensten.Het is aan bedrijven de taak om consumenten te helpen zich bewuster te worden van hun ecologische footprint. We willen allemaal een schonere wereld, maar worden er nog te weinig op geattendeerd. CO2 neutraal of duurzaam is niet altijd duurder of ingewikkelder. Met een paar kleine aanpassingen kun jij jouw ecologische footprint al verbeteren.

Meer lezen over hoe kleding het milieu schaadt

 

 

 

No more blog posts to show.

Jouw pakket

Wanneer jij wil.

Nooit meer wachten op de bezorger? Download nu de app!
PIKE is nu tijdelijk gratis!